Nauczanie technik komputerowych w projektowaniu jest tylko wycinkiem mojej zawodowej aktywności. Bardzo dobrze wpisuje się jednak w misję przełamywania barier między technicznym medium a sztuką. Temu służy moja działalność prowadzona na rozległych polach, jako projektanta, artysty i edukatora. Temu też jest poświęcony niniejszy portal, na którym zamieszczam materiały do wykonania ćwiczeń z programów komputerowych wykorzystywanych w projektowaniu i w pracy artystycznej. W podstawowym warsztacie projektanta. Moim celem jest zapoznanie z zasadami pracy w tych programach. Otworzenie przyszłym projektantom i artystom pierwszych drzwi. Usunięcie obaw i zachęcenie do eksperymentowania i własnych poszukiwań. Ideałem jest dla mnie sytuacja, gdy cel, czyli to co chcemy osiągnąć, jest ważniejsze niż samo narzędzie, które schodzi na drugi plan. Znacznikiem sukcesu jest stwierdzenie, że to już jest łatwe, że wie jak sobie poradzić i nie obawia się nawet zmiany programu na inny. Wie bowiem, że znając generalne zasady działania narzędzi technik komputerowych, nawet w innym programie znajdzie poszukiwane narzędzia i odkryje sposób, w jaki powinien je użyć.
W większości zamieszczane tu filmy powstają w laboratorium komputerowym UAP w trakcie prowadzonych przeze mnie zajęć. Prowadzone są one dla pierwszego roku studiów na kierunku Architektury Uniwersytetu Artystycznego im. M. Abakanowicz w Poznaniu. Ćwiczenia są ilustrowane pracami studentów. Przy okazji zajęć powstało bardzo dużo, bardzo dobrych, pięknych prac! Za każdym razem mnie to zachwyca. Świadczą one o zmyśle artystycznym autorów, wyczuciu, ale także o dużych możliwościach uczenia się i przyswajania przez studentów nowych umiejętności. Autorom prac zamieszczonych w opracowaniu serdecznie gratuluję!
Ćwiczenia tworzone są w oparciu o różne materiały. Przykładowo widać w nich reminiscencje dawnych oficjalnych materiałów szkoleniowych z programu Photoshop, które ponad 20 lat temu pokazywały narzędzia retuszu na przykładzie zdjęcia z Wenecji, a podstawowe narzędzia selekcji na podstawie warzywnej buźki. Choć po tych dwóch dziesięcioleciach są to już zupełnie inne obrazy i zmienione narzędzia, to jednak przez sentyment zachowałam oryginalny zamysł tamtych ćwiczeń. Inspiracją do tworzenia zadań są też wypatrzone przeze mnie projekty wzornicze, na przykład regału Sophia firmy Emmobili, który posłużył mi do stworzenia ćwiczenia do nauki podstaw kreślenia w programie AutoCAD, czy stolika kawowego rozkładanego do wielkości stołu obiadowego firmy Duffy London, który służy mi do przedstawienia zaawansowanych zagadnień animacji w programie 3ds Max. Informacje na ten temat oraz odnośniki do oryginalnych materiałów znajdują się w tekstach opisów do ćwiczeń. Czasem jednak zdarzało się i tak, że jakieś materiały zdjęciowe, modele, tekstury, czy znaki logo, znajdują się w mojej bibliotece już od dziesięcioleci i teraz nie jestem już w stanie podać ich właściwych źródeł. Nie jest to łatwe. Zdecydowałam jednak, że nie mogę się z tego powodu ograniczać. Uznałam, że zrobię co w mojej mocy, by każdy materiał odpowiednio opisać. Dlatego, przede wszystkim każda praca studencka zamieszczona w opracowaniu jest opatrzona imieniem i nazwiskiem autora. Jeżeli jednak tak się zdarzy, że ktoś uzna, że z jakiegoś powodu nie chce by jego praca była prezentowana, proszę o sygnał, bym wiedziała, że mam ją usunąć. O to samo proszę autorów innych materiałów, jeśli takie znajdą się w opracowaniu.
W materiałach filmowych wykorzystałam muzykę. Jest nim motyw muzyczny: Juicy Jam, Soundimage Wojciech Panufnik, Niezrzeszony (ZAIKS free), Bank Muzyki Soundimage (http://www.soundimage.pl)
Agnieszka Meller-Kawa – projekt i wykonanie portalu https://projektant.space/; nagrywanie i montaż filmów; publikacja
Grzegorz Meller – obsługa IT